Generelle avtalevilkår, gjeldende fra 07.03.2025
1. Gyldighetsområde
Disse vilkår gjelder for alle tjenester levert av Telemix eller distributører, dersom ikke særskilte avtaler er inngått. Ved motstrid mellom
disse og særskilte vilkår vil sistnevnte ha forrang.
2. Parter
Parter i avtalen er kunden og Telemix
3. Forutsetninger
3.1. Forutsetning for abonnement hos Telemix er at de tekniske forhold ligger til rette. Dersom de tekniske forhold endrer seg (sentral
legges ned etc.) vil abonnementet kunne opphøre uten forvarsel, forskudds betalt abonnements avgift vil bli tilbakebetalt.
3.2. For kabelnett har Telemix vederlagsfri og tidsubegrenset rett til nødvendig framføring av røranlegg og kabler over
kundens/grunneiers tomtegrense fram til tilknytningspunkt. Over kabeltraseer kan det ikke foretas bygging eller graving uten skriftlig
tillatelse og anvisning fra Telemix. Ved flytting av kabel eller ved skade på kabelnettet er kunde økonomisk ansvarlig for dette.
3.3. Ved radioforbindelse er det kundens ansvar å sørge for fri sikt til basestasjon, herunder fjerning av trær/greiner/busker etc.
3.4. Tjenesten gir tilgang til internett via Telemix sitt nett, som leveres fra et definert tilknytningspunkt.
3.5. Det er ikke tillatt å sette opp servere for kommersielle aktiviteter
3.6. Abonnementet gjelder for 1 husstand og kunde kan ikke etablere nettverk og dele linjekapasitet utenfor egen husstand og kan heller
ikke videreselge eller leie ut linjekapasitet.
3.7. Oppgitte hastigheter kan variere avhengig av tid på døgnet og belastning på nettet og Telemix tar derfor forbehold om den
maksimale hastigheten.
3.8. Telemix har ikke ansvar for hastighetsbegrensninger som er forårsaket av omstendigheter eller forhold utenfor Telemix sin kontroll.
Overføringshastighet videre ut på internett er utenfor Telemix sin kontroll, og det må derfor påregnes lavere hastighet.
3.9. Ved trådløs tilknytning i hjemmenettet kan hastigheten påvirkes blant annet av at flere enheter benytter samme forbindelse eller at
eldre utstyr brukes, det samme gjelder avstand og hindringer mellom enheter og trådløs router/aksesspunkt.
4. Bestilling
4.1. Abonnement kan bestilles via web, skriftlig eller muntlig. Dersom en kunde tar i bruk våre tjenester uten at det er spesifisert
uttrykkelig særegen avtale gjelder disse vilkår, og det anses at vedkommende har akseptert disse.
4.2. Kunden plikter å oppgi aktuelle og korrekte person, firma og adresse opplysninger, samt å holde Telemix oppdatert ved endringer.
4.3. Det kan bli foretatt en kredittvurdering av Kunden ved bestilling. Kunden vil da motta et gjenpartsbrev som bekreftelse på utført
kredittvurdering.
4.4. Abonnement kan kun tegnes av myndige personer.
5. Overdragelse
5.1. Kunden kan overføre abonnementet til annen juridisk eller fysisk myndig person ved å gi melding om dette til Telemix og under
forutsetning av Telemix sitt samtykke. Dette til enhver tid gjeldene priser for dette fastsatt av Telemix. Telemix står fritt til å overdra sine
rettigheter og plikter knyttet til abonnementet over på en annen egnet leverandør så fremt dette ikke er urimelig for Kunden.
5.2. Telemix kan overdra plikter og rettigheter i abonnements forhold ved omstruktureringer, salg av virksomhetsområde eller lignende.
6. Fakturering
Kunden betaler for de tjenester som er bestilt fra leveringsdato og løpende. Abonnement/tjenester faktureres forskuddsvis pr. kvartal på
epost eller efaktura dersom ikke annet er avtalt. Ordinær betalingsfrist er 14 dager etter faktureringsdato dersom annet ikke er avtalt.
Abonnement/tjenester levert gjennom Villmarksnett avregnes for hele måneder og faktureres forskuddsvis pr. kvartal.
7. Priser
7.1. Priser for Telemix produkter er slik de til enhver tid fremgår av vår gjeldende prisliste dersom ikke annet er avtalt.
7.2. Utgåtte produkter vil bli videre fakturert etter gjeldene pris.
7.3. Fakturagebyr for papirfaktura tilkommer etter gjeldende sats
7.4. Pris på tjenester uten bindingstid kan endres med 1 måneds varsel.
8. Betalingsbetingelser og ansvar
8.1. Registrert kunde plikter å betale gjeldene avgifter for tjenester det abonneres på forskuddsvis. Dette omfatter også andres (også
uvedkommende) bruk av kundens abonnement.
8.2. Dersom kunden mener fakturagrunnlag er uriktig skal klage fremlegges Telemix før forfall. Dersom klage ikke finner sted innen
dette anses beløp som akseptert.
8.3. Dersom betaling ikke blir utført innen forfall vil purregebyr tilkomme. Dersom faktura fortsatt står ubetalt etter purre forfall vil
beløp gå til inkasso og det vil bli sendt ut varsel om stenging av tjenesten. Ved gjenåpning av stengt abonnement påløper åpningsgebyr
for den aktuelle tjenesten. Dersom fakturamottaker er en annen enn Kunden, har Telemix rett til å sende kravet direkte til Kunden.
8.4. Hvis Kunden abonnerer på flere tjenester, vil stenging normalt omfatte alle abonnementene og tjenester levert disse.
8.5. Kunden er ansvarlig for å sikre sitt utstyr mot mulig skade, herunder utkobling av utstyr ved fare for tordenvær.
8.6. Kunden skal sørge for at Telemix til enhver tid har oppdaterte og fullstendige kundeopplysninger, navn, adr, tlf, epost, org.nr etc.
9. Taushetsplikt
9.1. Telemix og involverte medarbeidere plikter å bevare taushet om alle opplysninger rundt kundens kundeforhold i henhold til
ekomloven.
9.2. Opplysninger rundt kundeforholdet kan allikevel utleveres dersom:
-Kunden har samtykket til det
-Utleveringen har hjemmel i lov eller forskrift
10. Tilsendelse av tilbud
10.1. Ved inngåelse av denne avtalen samtykker kunden at Telemix benytter oppgitt kontaktinformasjon til å sende vedkommende
informasjon om Telemix og partneres produkter.
10.2. Utsendelse av slik informasjon kan skje via vanlig post og elektroniske medier som e-post og SMS.
10.3. Kunden kan reservere seg mot dette ved å gi beskjed til Telemix.
11. Tilknytning av utstyr
11.1. Kunden er selv ansvarlig for eget utstyr som blir tilknyttet Telemix. Vi tar intet ansvar for skader tilknyttet utstyr måtte forvolde
eller bli påført. Dette gjelder også for programvare og filer.
11.2. Evt. åpning for eget utstyr/tilpasninger som må gjøres av Telemix kan medføre kostnader for kunde.
12. Tilknytning av tjenester
12.1. Tilknytning for tjenester levert av Telemix vil skje ved nærmeste tilgjengelige punkt utpekt av Telemix.
12.2. Dersom kunde ønsker spesiell tilrettelegging kan dette medføre tilleggskostnader.
12.3. Telemix står fritt til å stenge tjenester som skaper problemer i nettverket.
13. Angrerett
I forbrukerforhold kan kunden, forutsatt at tjenesten er solgt ved fjernsalg, gå fra avtalen innen 14 dager.
Hvis tjenesten er kjøpt ved annet fjernsalg enn telefonsalg og kunden tar tjenesten i bruk før angrefristens utløp, skal kunden betale for
bruk av tjenesten, herunder for utgifter forbundet med påbegynnelse og installering hvis kunden senere benytter seg av angreretten.
14. Eiendomsrett til teknisk utstyr
14.1. Antenne m/radio som inngår i etableringsprisen er Telemix sin eiendom, hvis ikke annet er angitt i salgsdokumentasjonen.
14.2. Øvrig teknisk utstyr som er levert av Telemix for at tjenesten skal fungere er Telemix sin eiendom, med unntak av wifi-router, så
lenge annet ikke er avtalt.
15. Feil og mangler ved tjeneste/utstyr
15.1. Før kunden melder om feil eller mangler ved tjenesten levert av Telemix må kunden sjekke om feilen skyldes eget utstyr. Dersom
kunde melder feil til Telemix som skyldes kundens eget utstyr, og kunden burde vært klar over dette, kan Telemix belaste kunden for
feilsøkings utgifter.
15.2. Feil/mangler meldes til Telemix sin supporttelefon 75126010 som er åpent hverdager mellom 08:00-20:00. og lørdager mellom
10:00-14:00. Feil kan også meldes på epost til feilmelding@telemix.no som betjenes hverdager mellom 08:00-16:00.
15.3.Ved kritiske hastesaker kan kunde ringe Telemix sin vakttelefon, men evt. feilsøking/feilretting vil da medføre en ekstra kostnad for
kunde da dette ikke inngår i ordinær support, så fremt kunde ikke har en serviceavtale som inkluderer dette.
15.4. Telemix skal snarest mulig, hvis ikke annet er avtalt, etter å ha blitt kjent med en feil eller mangel ved tjenesten, iverksette tiltak for
å rette feilen eller mangelen. Primært utføres feilretting hverdager mellom 08:00-16:00, men dette vurderes ut fra feilens/mangelens
omfang og evt. serviceavtale. Fritidsnettet har en lavere prioritet i forhold til feilretting, herunder værforbehold eller andre forhold
utenfor Telemix sin kontroll.
15.5. Ved feil eller mangel i nettet eller ved tjenesten som skyldes Telemix og som vedvarer mer enn 24 timer etter at kunden har meldt
driftsavbruddet til Telemix og som ikke utbedres innen fristen, jf.pkt. 15.4, kan kunden rette krav om prisavslag. Slikt krav må framsettes
så snart som mulig, senest 14 dager etter at feilen oppsto. Kunden vil i slike tilfeller normalt bli godskrevet en forholdsmessig del av
faste løpende priser for den aktuelle tjenesten.
15.6. Overfor forbrukere er Telemix ansvarlig for direkte tap som skyldes mangler ved tjenesten. Dette gjelder likevel ikke hvis Telemix
godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor Telemix kontroll, og som Telemix ikke med rimelighet kunne ventes å unngå eller
overvinne følgene av.
Overfor næringsdrivende er Telemix bare ansvarlig for direkte tap som skyldes uaktsomhet fra Telemix sin side, for forhold utenfor
Telemix kontroll er Telemix ikke ansvarlig.
Kundens erstatningskrav forutsetter under alle omstendigheter at Telemix er gitt anledning til å forsøke feilretting.
Telemix er verken overfor forbrukere eller næringsdrivende ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler. Som indirekte tap regnes
blant annet:
-tap som følge av minsket eller bortfalt produksjon eller omsetning (driftsavbrudd)
-tap som følge av at tjenesten ikke kan nyttiggjøres som forutsatt (avsavn)
-tapt fortjeneste som følge av at en kontrakt med tredjemann faller bort eller ikke blir oppfylt.
15.7. Telemix er ikke ansvarlig for tap eller skade som oppstår som følge av kundens installasjon og bruk av programvare. For å unngå
tap av data anbefales det at kunden tar sikkerhetskopi før installasjon og bruk av programvare.
15.8. Erstatningsansvar begrenser seg i alle tilfeller oppad til beløp tilsvarende kvartals fakturering av tjenesten.
16. Avtaletid/oppsigelse
16.1. Normal avtaletid løper fra installasjonsdato. Det kan avtales avtaletid/bindingstid, dette vil da stå i kontrakten/ordrebekreftelsen.
16.2. Oppsigelsestid for privatkunder er inneværende pluss en måned og for bedriftskunder er den inneværende pluss tre måneder.
16.3. Privatkunder som sier opp avtalen i bindingstiden, må betale et forholdsmessig bruddgebyr av den avtalte økonomiske fordelen.
16.4. Tilleggstjenester i tilknytning til abonnementet kan sies opp etter de samme frister eller etter særskilte bestemmelser for den
aktuelle tjenesten dersom dette er skriftlig avtalt. Telemix kan avslutte abonnementet med en måneds varsel dersom vedkommende
tjeneste legges ned.
16.5. Dersom en bestilling blir annullert av Kunden før sambandet blir satt i drift, har Telemix rett til vederlag for medgått tid og
materiell samt kostnader fra underleverandører etc.
16.6. Ved oppsigelse fra bedriftskunder som er i en avtaletid blir abonnement fakturert ut resterende avtaletid i form av en sluttfaktura.
16.7. Ved oppsigelse vil evt. tilgodehavende beløp av forskuddsbetalt abonnement utover oppsigelsestiden bli utbetalt til kunden.
17. Servicevindu
Telemix kan gjøre varslet service på eget utstyr eller i nettet alle dager innenfor tidsrammen 00:00 - 09:00. Brudd i tjenesten som følge
av servicearbeid medregnes ikke ved kalkulering av servicegrad/oppetid.
18. Mislighold
18.1. Telemix kan stenge Kundens tilknytning til tjenestene dersom Kunden:
- benytter utstyr som ikke er typegodkjent eller godkjent av Telemix
- opptrer i strid med gjeldende offentlige rettslige regler for teletjenester
- benytter tjenesten til lovstridig aktivitet
- videreselger tjenesten uten tillatelse til tredjepart
- på annen måte misbruker tjenestene eller bryter avtalebetingelsene
18.2. Før stenging iverksettes etter denne bestemmelsen, skal Kunden varsles skriftlig og gis anledning til å uttale seg om forholdet. Det
gis da en frist for utbedring/endring.
Dersom hensynet til sikkerheten i nettet krever det, kan stenging likevel foretas uten forhåndsvarsel. Kunden skal i slike tilfeller straks
varsles om stengingen.
18.3. Gjenåpning av stengt tjeneste belastes med et gebyr fastsatt av Telemix.
19. Retur av teknisk utstyr
Ved avslutning av abonnement via radiolink skal kunden demontere og returnere antenne m/radio til Telemix innen 15 dager etter
avsluttet abonnement. Telemix kan eventuelt demontere og hente utstyret for kundes regning dersom Telemix har tilgjengelige montører
i området. Dersom utstyr ikke er returnert innen fristen, vil kunden bli belastet med kr. 1000,- for utstyret.
20. Tvister
Tvister mellom Kunden og Telemix skal søkes løst i minnelighet.
Dersom det ikke lar seg gjøre, kan hver av partene bringe tvisten inn for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.